La Tahzan - Jangan Bersedih.

3komentar

Jangan sesekali bersedih! Apakah dengan kesedihan anda ingin menghentikan putaran roda zaman, menahan matahari, menterbalikkan putaran jarum jam, berjalan ke belakang dan memterbalikkan siang ke pagi hari?
Jangan bersedih! Sebab kesedihan ibarat angin puyuh yang dapat merosak kesegaran udara, mengeruh air yang jernih, merubah wajah langit yang ceria dan merosak taman-taman yang indah.


Jangan sesekali bersedih! Sebab segala sesuatu yang kita sedihkan tidak ada ertinya. Ia bagaikan air sungai yang mengalir ke muara dan akan menetap di sana.


Segala sesuatu yang disedihkan ibarat udara yang telah dihembuskan dan tulisan yang diukurkan di atas air. Semuanya tidak akan pernah kembali.


Jangan sesekali bersedih! Sebab kehidupan anda yang sebenarnya adalah kebahagiaan yang anda rasakan dan ketenangan yang anda nikmati. Jangan gunakan sedikit pun waktu anda untuk kesedihan, jangan biarkan malam anda diusik rasa gundah, jangan membiarkan waktu anda dirobek kegelisahan dan jangan anda mensia-siakan hidup anda. Sebab Allah SWT tidak menyukai orang-orang yang mensia-siakan hidupnya.


Jangan sesekali bersedih! Sebab harta yang anda miliki, istana yang anda bina, taman indah hijau yang anda pelihara hanya akan menambah rasa sedih, gundah dan gelisah anda.


Jangan sesekali bersedih! Sebab ubat tidak akan dapat membantu anda untuk menghilangkan kesedihan anda. Hanya hati anda yang dapat menenangkan segala gelora perasaan dan kelapangan jiwa anda yang dapat menghilangkan terpaan kesedihan.


Jangan sesekali bersedih! Sebab anda memiliki kekuatan doa. Allah tidak menyukai orang yang selalu bersedih. Perbaikilah kedudukan anda di pintu rahmat-Nya. Anda memiliki sepertiga malam untuk berdoa kepada-Nya dan anda memiliki waktu yang begitu dekat dengan-Nya iaitu ketika anda sujud.


Jangan sesekali bersedih! Allah SWT telah menciptakan bumi dan semua yang ada di dalamnya untuk anda. Dia telah menumbuhkan tanaman yang indah untuk anda, taman-taman yang penuh dengan ragam bunga yang meronai, pohon kurma yang indah ditampuknya dan bintang-bintang yang berkilauan.

Jangan bersedih! Sebab anda meminum air yang segar, menghirup udara yang bersih, berjalan dengan kaki yang sihat dan kuat serta tidur di malam hari dengan nyenyak.

Jangan bersedih! Sebab sakit yang dideritai pasti akan hilang, tubuh yang cedera akan sembuh, segala dosa akan diampuni, segala hutang akan terbayar, semua yang tertawan akan dilepaskan, semua yang hilang akan diganti, semua yang bermaksiat akan bertaubat dan semua yang miskin akan kaya.


Jangan bersedih! Pernahkah anda memerhatikan awan hitam bagaimana ia menghilang, malam yang gelap berubah menjadi terang benderang, angin puyuh boleh menjadi tenang dan badai boleh menjadi teduh. Oleh itu, segala kesusahan akan berganti dengan kelapangan dan jiwa yang merindu akan tenang.





Jangan bersedih! Sinaran cahaya matahari akan menghilangkan kegelapan, tenggorok yang kering akan hilang hausnya dengan air yang segar, rasa lapar yang memberontak akan tenang dengan suapan nasi, tubuh yang letih akan kembali segar dengan tidur yang nyenyak dan rintihan sakit akan hilang dengan kesembuhan. Semuanya akan berakhir. Tugas kita hanya bersabar dan bersabar, menunggu sebentar dan segalanya akan berubah.


Wahai Yang Maha Esa, Wahai Tempat Meminta, Wahai Yang Maha Mulia, Wahai Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri, Wahai Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, hamba memohon kepada-Mu agar segala kegundahan, kegelisahan dan kesedihan akan hilang. Ya Allah, kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan, permasalahan hidup, kehinaan dan kemiskinan. Maha suci Engkau ya Allah, aku bersaksi tidak ada Tuhan selain-Mu dan aku mohon keampunan-Mu dan bertaubat kepada-Mu. Selawat dan salam buat junjungan kita Nabi Muhammad SAW.

Aamiin..
Share this article :

+ komentar + 3 komentar

20 Juli 2013 12.31

jangan bersedih, allah selalu bersama kita

25 Agustus 2013 10.07

Jangan bersedih , sebab اَللّهُ selalu bersama kita.

25 Agustus 2013 10.09

Jangan bersedih , sebab اَللّهُ bersama kita

Poskan Komentar

 
Support : Copyright © 2011. Khazanah Islami - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger